Tècnica d’estudi: El treball de recerca

Tal com hem treballat aquest tema, adaptant-lo més o menys,  ens podria servir com model metodològic per fer un Treball de Recerca, una de les feines que més preocupa a l’alumne de Batxillerat.  Recordem, doncs,  els passos que hem seguit per tal de fer una petita investigació en el camp de la Història:

Metodologia del Treball de Recerca

• En primer lloc, establir uns objectius que s’hauran de demostrar al llarg del treball: en el nostre cas, les qüestions que ens hem platejat en la Introducció al tema. És a dir, l’objectiu de la nostra investigació seria aclarir els dubtes que prèviament teníem  davant el tema de la Guerra de Successió espanyola. Comprovar la certesa o la falsedat de les idees que es diuen sobre els esdeveniments que envolten els inicis del regnat de Felip V, especialment a la Corona d’Aragó, i a Catalunya més concretament. La nostra hipòtesi seria, també, la de què hi ha una profunda controvèrsia sobre aquest tema i que la l’actual situació política té gran influència en l’anàlisi historiogràfic.

• En segon lloc, hem de tenir clars els passos a seguir per la recollida de dades: com a base informativa tindrem el llibre de text i, al menys,  un altre de més profunditat i amplitud (el podem escollir entre la bibliografia proporcionada). També utilitzarem, donada la controvèrsia sobre el tema, per contrastar, altres fonts d’informació, la majoria de les quals, actualment, les haurem obtingut en Internet que és, ara per ara i vista  la facilitat que representa, on més habitualment acudim quan volen saber alguna cosa. Atenció, però, perquè haurem de tenir molt en compte la fiabilitat de la font utilitzada, especialment en el cas d’articles sense autor reconegut. Un cop cercada la informació, hem de fer una selecció, una ordenació sistemàtica i una classificació en diferents apartats de la informació. Cal recopilar imatges per il.lustrar i demostrar millor la  informació aconseguida.

• Ara hem d’exposar els resultats a través de la redacció dels continguts i començar a establir unes primeres conclusions. I és en aquest punt on hi ha forçosament divergència entre el que seria el redactat d’un Treball de Recerca i l’explicació del Tema de la Guerra de Successió que hem realitzat en l'apartat anterior. En el tema que s’ha fet, com que està dirigit pensant en què l’estudiant de la Guerra de Successió el treballi, no consta aquest redactat si no que, com heu vist, hem presentat tota una sèrie de textos per a què l’alumne els estudi i respongui els qüestionaris, ja que la intenció és que l’estudiant arribi a les seves pròpies respostes a partir de la font analitzada.

En canvi, si es tractés de presentar un treball de Recerca,  el primer que correspon és fer un índex o esquema en el que estructurar els aspectes fonamentals del treball per capítols i subcapítols i després, sempre tenint en compte els objectius que volem demostrar, redactar el contingut del treball, o sigui, analitzar els fets o idees seguint l'índex, és a dir, explicar què signifiquen establint relacions de causa i/o conseqüència, i assegurant en tots els casos la relació existent entre els nous apartats o idees que anem introduint amb els anteriors. L’exposició ha d’estar sempre argumentada i, si cal, intercalareu entre el discurs cites, il·lustracions, gràfics o figures que reforcin l’exposició.
  • Per últim, cal deduir les conclusions generals posant de manifest com la informació donada ha demostrat  (o no) els objectius proposats.
  • Bibliografia.
  • Apèndix (amb material complementari com textos, imatges, estadístiques...) en segons quin tipus de treballs.

Recordem que en la redacció d'un tema històric:

• No és pot fer una exposició de tot el que sabem sobre el tema concret d'una manera desordenada o dient una sèrie d'idees sense guardar una  relació entre sí, ja que crea confusió i demostra que no es domina amb claredat el tema.
• No s'ha de caure en una exposició superficial del que sabem sobre un tema concret. Una manera d’aprofundir en les idees que anem exposant  és preguntar-nos: per què ho diem?, té relació amb l'objectiu que pretenc demostrar?.
•No es tracta d'una redacció en la que l'autor es dedica, sistemàticament, a dir: "opino que", "personalment penso que", a propòsit de cada una de les idees que exposa. En tot cas, les opinions personals, si és que ha d'haver-ne, han de ser sempre raonades.

Tornar al Tema1 "El segle XVIII""                    Tornar a l'index de Segon                          Tornar a l'Index General